downloadHartchakra

Hartchakra, sanskriet naam: anahata, betekenis: niet te verslaan, ook wel de zetel van de ziel genoemd
Element: lucht
Kleur: groen en roze
Corresponderende lichaamsdelen: hart, zwezerik(thymusklier), longen, bovenrug en schouderbladen, handen
Zintuig: voelen
Kwaliteiten: onvoorwaardelijke liefde, compassie, respect, eenheid

Het vierde chakra bestuurt ons lichamelijke hart en de longen. Als ons hartchakra geopend is, kunnen we open en vrij liefde geven en ontvangen. Het is de plek waar we werkelijke vreugde en dankbaarheid voor het leven en de mensen om ons heen kunnen ervaren. We zijn verbonden met ons hart als we in staat zijn te luisteren met oren van ons hart, te spreken met de tong van ons hart en te handelen met de handen van ons hart. Een heel belangrijk gegeven hierbij is het vermogen onszelf lief te hebben. Vanuit deze eigenliefde kunnen we ook werkelijk van anderen houden. Als we met onze harten energie verbonden zijn, ervaren we het vermogen en onze behoefte naar innerlijk contact met alle dingen. Het geeft ons een gevoel van eenheid en thuiszijn, thuiskomen. Als de lager gelegen chakra’s in balans zijn, kunnen we veel gemakkelijker vanuit ons hart leven en zien we in dat alles in het leven liefde is. Alleen met liefde, vooral liefde voor onszelf, kunnen we de obstakels die liefde verhinderen, weghalen. Door ons hart met liefde te vullen kunnen we een gevoel van onwaardigheid, niet goed genoeg zijn loslaten en onze minder fraaie eigenschappen en tekortkomingen accepteren.

Pijn, verlies en trauma’s kunnen ons hartchakra doen sluiten. Het kan in bepaalde situaties ook nodig zijn geweest jezelf hiertegen te beschermen. Indien ons hart echter te lang gesloten blijft, kunnen we dat in ons lichaam opmerken doordat we veel spanning in het borstgebied ervaren, onze ademhaling kort en hoog in de borst voelbaar is, of is er veel spanning of stijfheid in de bovenrug en schouders. Bij langere geslotenheid kunnen we hart en longproblemen krijgen, ademhalingsstoornissen en ervaren dat ons immuunsysteem verzwakt is. Dit heeft te maken met de zwezerik (thymusklier), die als we gelukkig zijn hormonen afscheidt die hart en longen actief houden. Als we echter ongelukkig zijn functioneert deze klier minder goed en sluit deze zich.
Op emotioneel vlak ervaren we disbalans in het hartchakra als er veel verdriet in ons is. Vaak zit voor deze emotie boosheid en wrok. Onszelf en of anderen niet kunnen vergeven is ook vaak voelbaar in het hartgebied. Indien we niet in liefde en verbondenheid kunnen zijn, zijn we op geestelijk niveau vaak erg kritisch en denken we vooral in tegenstellingen.

Een mooie manier om het hartchakra in balans te brengen is een bepaalde affirmatie als intentie voorafgaand aan je yogabeoefening mee te nemen, bijvoorbeeld: “Ik ben in liefde, licht en vrede
met mezelf en mijn omgeving“
, of “Ik gun mezelf het allerbeste“.
Ademhalen is een prachtige manier om je te verbinden met je eigen energie en die van de natuur of het grotere geheel om je heen.

spreidstandGa in een kleine spreidstand stand staan, met licht gebogen benen en adem wat bewuster in en uit. Kijk of je in kunt ademen door je neus en uit met een tsjoe-klank. Na een tijdje kijk je of je nu in een zachte oceaan-ademhaling (ujaij ademhaling) kunt gaan ademen: je ademt in en uit door je mond met een zachte ha-klank, alsof je het ruisen van de oceaan hoort en zachtjes via je keel nabootst. Indien je hieraan gewend bent kun je dit ook in en en uit door je neus doen. Bij deze ademhaling mag je vooral voelen dat je ademt in het middenrif en hart gebied. Bij de inademing bewegen je flanken naar buiten, bij de uitademing bewegen je flanken naar binnen.
Combineer nu deze ademhaling met de volgende armbeweging: je handen zijn voor het hart tegen elkaar, bij de inademing bewegen de armen opzij en zijn ze op schouderhoogte, je handpalmen zijn naar boven gericht, bij de uitademing breng je de handen terug voor de borst. Doe dit een aantal minuten en voel hierna wat deze adem en beweging in het hartgebied voor je heeft kunnen doen.

Een andere staande hartopener is Krijger II, waarbij je in een kleine spreidstand staat, je voorste been buigt en je armen langs je oren brengt. Door deze beweging eerst dynamisch, vloeiend op te bouwen kun je langzaam aan je borst steeds iets meer openen en verder omhoog kijken. Adem dan een aantal keren door in deze houding en voel hoe je stevig in verbinding bent met de aarde en lucht, je hart kunt openen.

kameelEen mooie zittende yogahouding is de kameel, waarbij je ook prima kunt kiezen voor de simpele variant: je billen kunnen dan op je voeten blijven, en je handen plaats je achter je op de grond.
Op de inademing open je het borstgebied schuin naar voren en omhoog en breng je geleidelijk aan het hoofd steeds verder naar achter op de uitademing. Na deze kameel kan het prettig zijn eerst rechtop zittend na te voelen en daarna de kindhouding aan te nemen. Je kunt dan ook voelen wat deze oefening aan de achterkant van het hartchakra heeft kunnen betekenen.

Sta verder stil bij waar jou hart een sprongetje van maakt, wat en wie jouw hart sneller laat kloppen? Schrijf eens dingen en activiteiten op die jou een gevoel van vreugde, dankbaarheid en liefde geven. Durf ook in je relaties met mensen om je heen stil te staan of  mensen jou een warm, vreugdevol, positief gevoel geven en welke mensen je wellicht minder aandacht zou kunnen geven omdat ze je een negatief, leeg en energierovend gevoel geven.

kindhoudingTot slot een mooie spreuk in relatie tot vergeving: jezelf  en anderen te vergeven heeft alles te maken met zelfliefde, acceptatie en is belangrijk om het hart heel te laten zijn.
Vergeving is dan: “de hoop op een beter verleden loslaten“
Leef in het nu, geniet, lach!

In deze serie:
Wat zijn chakra’s?
Wortelchakra
Heiligbeenchakra
Zonnevlechtchakra
Hartchakra
Keelchakra
Voorhoofdchakra
Kruinchakra

Share This