2000px-swadhisthana-svgHeiligbeenchakra

Geslachtschakra, ook heiligbeen of waterchakra genoemd
Sanskriet naam: Svadhisthana sva= zelf, sadhisthana= verblijfplaats verblijfplaats van het zelf
Element: water
Kleur: oranje
Fysieke lichaam: onderbuik, heiligbeen, bijnieren, genitalien, baarmoeder,prostaat, dikke darm, blaas, onderste ruggenwervels, heupstreek
Zintuig: smaak
Kwaliteiten van het geslachtschakra: beweging en/of stroming, creativiteit, plezier, ervaren van balans tussen rust en activiteit

Dit tweede chakra bestuurt onze lichamelijke gezondheid, onze bewegingen en is het gebied waarin we het meest direct het contact met onze emoties voelen. Het vinden van een evenwicht tussen beheersing en je laten gaan is belangrijk voor dit energiegebied. De juiste balans ervaren in wat energie geeft en kost is belangrijk en daar kun je aandacht aan geven door bijv. te kijken naar wat jou fysiek, mentaal en emotioneel  voedt. Wat brengt jou in beweging, wat geeft jou plezier? En wanneer vragen je lichaam en geest om meer rust te nemen, vroeg naar bed te gaan en minder van jezelf te vragen?
Als dit energiegebied uit balans is onze sympatisch zenuwstelsel vaak overactief, wat betekent dat we voortdurend in een grote staat van paraatheid verkeren. Ons lichaam maakt veel adrenaline aan, onze adem en hartslag zijn versneld en we voelen ons eerder nerveus en angstig. Andersom kan ook het niet uiten van emoties leiden tot het vasthouden van spanning in het onderbuik, heup en bekkengebied, waar het vaak gespannen en verkrampt kan voelen. Ze noemen de heupen niet voor niets soms ‘de afvalbak’ van ons lichaam, een gebied waar opgebouwde spanning in de vorm van negatieve overtuigingen en spanningen zich kunnen vastzetten.

OSMOSE FIORE FLEUROSMOSE FIORE FLEUR

In dat geval kan beweging in de vorm yogaoefeningen of dansen veel goed doen.
Liggend op de rug kun je de knieën boven je buik brengen  en in deze windhouding contact maken met het onderrug, heiligbeen gebied, de onderbuik en heupen. Door de benen in kleine cirkels te bewegen, breng je een zachte beweging en massage in dit gebied. Vandaaruit kun je in de kathouding ( sta op handen en knieën ) de rug afwisselend hol en bol maken, waarbij je de aandacht wat meer bij het heup en bekkengebied laat zijn. Ervaar je daar eventuele spanning? Is het gevoelig? Voelt het vast of eerder zacht?
Na deze losmakende oefeningen kun je dan de duifhouding beoefenen. Dit is een goede oefening om spanning in het heup en onderruggebied op te merken en na de beoefening te merken dat de energie van het bovenlichaam weer meer kan doorstromen tot in het onderlichaam. Wees voorzichtig met deze houding als je gevoelige knieën hebt en gun jezelf tijd om steeds wat verder in de houding te komen.
Breng je rechterknie tussen je handen in en kijk of je je rechtervoet tegen de binnenkant van je linkerlies aan kunt brengen. Je linkerbeen strekt je naar achter uit. Laat beide heupen naar voren wijzen en kantel het bekken licht naar voren, zodat je niet in je onderrug gaat ‘hangen’. Buig met het bovenlichaam voorover, plaats je voorhoofd op de grond of op je beide vuisten. Adem hier rustig een aantal keren door, terwijl je met je aandacht bij de sensaties in het onderrug en heupgebied blijft.
Kom uit de houding en voel het verschil tussen de linker en rechterkant van je onderlichaam. Wissel dan van been en voel opnieuw na.

De spreidzit is ook een goede oefening voor meer flexibiliteit in de benen, heup en onderrug gebied. Oefen in het begin met een kussentje onder je billen en buig bij veel stijfheid in de benen licht de benen. Op de inademing strek je jezelf op, op de uitademing laat je je handen over je benen naar voren glijden. Herhaal dat eerst een aantal keren voordat je langer in de houding blijft. Hierna kun je dan de handen tussen je benen zetten en hetzelfde nog eens herhalen. Schud hierna de benen los en voel na wat de oefening heeft kunnen doen..

spreidzit

Ben je juist heel erg moe en heb je geen energie om nog in beweging te komen? Doe dan de liggende vlinderhouding: Leg je voetzolen tegen elkaar, ondersteun je benen aan de buitenkant met kussens en leg je handen op je buik. Voel hoe je je meer en meer kunt ontspannen en de adem lager in je buik voelbaar wordt.

Naast bovenstaande yogaoefeningen kun je aandacht aan dit chakra geven door stil te staan wat jou plezier geeft: wat maakt je blij? Wat maakt dat je uit je hoofd, weer meer bij je gevoel kunt komen? Wat is jou manier om je creativiteit te uiten, iets te scheppen? Misschien hou je van schilderen, schrijven, wandelen, dansen, boetsieren..of hou je van lekker koken en geniet je ervan om het met anderen lekker op te eten.. Vind je eigen vorm, en vind je dat lastig denk dan eens na wat je als kind heel leuk vond om te doen.. wat kon je urenlang zonder moeite doen?
Wanneer voel(de) jij je als een vis in het water?

Affirmaties die ondersteunend bij dit chakra kunnen zijn:
“Ik vertrouw op mijn gevoelens en geef het ze ruimte om ze uit te drukken”
“Genezing ervaar ik steeds als ik rust, ontspan en me vermaak”   

Ik gun je deze week dus om lekker te spelen, stil te staan bij wat jou in beweging brengt en jou ontspant!

In deze serie:
Wat zijn chakra’s?
Wortelchakra
Heiligbeenchakra
Zonnevlechtchakra
Hartchakra
Keelchakra
Voorhoofdchakra
Kruinchakra

Share This