vkthroat-chakra-jpg-pagespeed-ic-k5bipclblh1Keelchakra

Keelchakra, sanskriet naam Vishuddha chakra genoemd. Vishudda betekent zuivering
Element: ether
Kleur: blauw
Plaats in het lichaam: tussen het sleutelbeen en het strottenhoofd, verbonden met schildklier en bijschildklieren, onze ademhaling en de nek
Zintuig: gehoor
Kwaliteiten: zelfexpressie, communicatie, onafhankelijkheid, verbinding tussen hart en hoofd

Dit vijfde chakra vormt de brug tussen ons hart en ons hoofd en is dus een belangrijk verbindingsgebied tussen de lager gelegen chakra’s in ons lichaam en de hoger gelegen chakra’s die ook staan voor de spirituele ontwikkeling. Wanneer dit chakra in balans is zijn we in contact met ons lichaam en kunnen we onszelf op een creatieve manier uitdrukken, onze werkelijke verlangens en behoeften communiceren en vandaar uit ook verwezenlijken. Het is de plaats waar we over onze liefde kunnen spreken en zingen, onze eigen innerlijke stem kunnen laten spreken.
Wanneer we moeite hebben onszelf te laten horen, of ons niet gehoord voelen kan spanning in dit gebied voelbaar zijn. In het fysieke lichaam is het keelchakra verbonden met de schildklier en bijschildklieren, die belangrijk zijn voor het produceren van bepaalde hormonen die bepaalde lichaamscellen herstellen en de bloedcalciumspiegel in balans brengen. Bij weinig energie in dit chakra kun je je moe en angstig voelen, terwijl een teveel aan energie merkbaar kan worden door teveel en druk praten, en algemeen een arrogante, dogmatische houding kan worden aangenomen t.o.v. alle dingen en mensen om je heen. Keelpijn, nekpijn en pijn in het achterhoofd kunnen een fysiek teken van disbalans zijn, evenals spijsverteringsklachten en problemen met gewicht houden.

Algemeen kun je het keelchakra stimuleren door te luisteren naar je eigen emoties en behoeften. Belangrijk hierbij is je uit te spreken over wat je voelt, letterlijk je hart te luchten zodat er weer nieuwe ruimte en verbinding kan ontstaan. Hierbij kan het fijn zijn je uit te spreken naar een vertrouwd iemand, of juist te kiezen voor het praten met een therapeut of psycholoog indien je merkt dat je de behoefte hebt met iemand te praten die vanuit een meer neutrale, ondersteunende en niet-veroordelende houding naar je luistert.leeuw

De volgende yogahoudingen stimuleren het keelchakra:
De leeuw is een goede oefening om spanning in de keel, kaken en het gezicht los te maken en doordat de oefening ook een beetje ‘ gek’ is, ben je geneigd om wat meer te lachen en hierdoor te ontspannen: ga op je knieën zitten en leg je handen op je bovenbenen of knieën neer, open je mond en laat je tong zo ver mogelijk langs je kin hangen. Draai je ogen omhoog en kijk naar je derde oog. Adem in en uit door je mond en laat gerust geluid ontstaan, zoals een leeuw zou brullen. Herhaal dit twee, drie keer en voel na wat deze oefening in je keel en gezicht heeft kunnen doen.

osmose-fiore-color-001Een andere prettige oefening is de boog, die helpt om de je gehele energie meer te laten stromen, waar deze juist vaak in het keelgebied geblokkeerd kan zijn. De oefening is verder goed voor het buikgebied en de versteviging van de rug en zorgt er voor dat gifstoffen makkelijker kunnen worden losgelaten. Kies voor de gemakkelijkere boog indien je een gevoelige rug hebt: je ligt op je buik en pakt met je handen je voeten en/of enkels vast. Je bovenbenen blijven op de grond, terwijl je het borstgebied wat omhoog brengt. Voel dat je je schouderbladen wat naar elkaar toe rolt en je keel zich verder kan openen. Houd je nek in lijn met je wervelkolom. Je kunt deze houding een paar keer dynamisch doen en dan de laatste keer een aantal keren doorademen. Voel na en kijk of je opmerkt dat je meer energie voelt en je algeheel wakker bent nu. Bij de intensievere variant breng je de bovenbenen ook van de grond, steun je voornamelijk op je onderbuik en duw je met je voeten je handen naar achteren, waardoor je ook met het bovenlichaam verder omhoog kunt komen. Ook deze variant doe je eerst dynamisch en daarna blijf je een aantal ademhalingen in de houding.

paschimottanasana-1-680x350

Bron: ananda-yoga.nl

Bij veel onrust, piekergedachten en/of angstige gevoelens kan het juist prettig zijn het keelchakra meer af te sluiten, meer naar binnen te keren. Hiervoor kan de tanghouding prettig zijn. Indien je veel stijfheid in de heupen en hamstrings opmerkt, kun je de benen iets meer gebogen houden. Probeer wel de rug vanuit de heupen op te strekken en voel het contact van je buik met je bovenbenen. In de uiteindelijke vooroverbuiging maak je een zogenaamd kinslot, en breng je dus de kin op de borst. Adem een aantal keren in deze houding door en voel na wat de houding voor je heeft kunnen betekenen.

Verder zijn ademhalingsoefeningen erg geschikt om het keelchakra in balans te brengen, evenals het zingen van mantra’s en het maken van klanken. Een aantal keren de Ohm-klank zingen kan al voldoende zijn om weer meer verbinding met jezelf en je omgeving te ervaren. Maar ook het hardop meezingen van je lievelingsnummer kan prettig zijn, om spanningen in het keelgebied los te maken en uiting te geven aan wat je van binnen voelt.

Tot slot, sta voor jezelf stil in hoeverre je op dit moment eerlijk kunt zijn naar jezelf. Doe je waar je blij van wordt, wat je hart je ingeeft? Kun je jezelf zijn in de relaties die je met mensen in je privé en werksfeer hebt? Komt dat wat je zegt overeen met wat je doet? Wat is jou manier van expressie? Zing je graag, vind je het leuk mensen dingen te vertellen of te laten beleven? Durf hierin eerlijk en zonder oordeel te kijken naar jezelf..

Affirmaties: “Ik laat mezelf horen op de manier die bij mij past.” 
“Ik durf mijn gevoelens en werkelijke verlangens te laten horen.”     

In deze serie:
Wat zijn chakra’s?
Wortelchakra
Heiligbeenchakra
Zonnevlechtchakra
Hartchakra
Keelchakra
Voorhoofdchakra
Kruinchakra

Share This