9f785ae8585b355603e108f6197a41afKruinchakra

Kruinchakra, ook kroonchakra genoemd
Sanskriet naam: Sahasrara= duizendbladerige lotus
Element: kosmos
Kleur: wit of violet
Fysieke lichaam: centrale zenuwstelsel, hersenen, pijnappelklier, hypofyse
Kwaliteiten van het kruinchakra: schoonheid, sereniteit/stilte, vrede, eenheid en verbondenheid met wat is ervaren

Dit 7de chakra is onze zetel van bewustzijn, als dit chakra geactiveerd is ervaren we vanuit een diepe stilte verbinding met onszelf en de wereld om ons heen. Hiervoor is het noodzakelijk dat de lager gelegen chakra’s in balans zijn. Het kruinchakra is dan het centrum waar we verlichting kunnen ervaren, wetende dat we al-Een zijn, in plaats van alleen. We zijn ons dan bewust van onze werkelijke spirituele verlangens en kunnen steeds meer leven vanuit wie we werkelijk zijn. Het ego dat veroordeelt, onderscheidt en beperkt heeft dan niet langer leiding over onze geest en er is meer compassie in ons, meer zelfacceptatie en een gevoel van eenheid met het leven. Als we leven vanuit en binnen het kroonchakra kunnen we dankbaarheid voelen voor het leven wat we hebben en onze levenservaringen een plek geven. Dit chakra heeft ook te maken met ons vermogen te ervaren dat we onderdeel zijn  van een groter geheel, of je dit nu natuur, kosmos, licht of goddelijke energie noemt. Vanuit dit besef leren we dat niet alles in onze eigen handen is en dat we onze eigen manier vinden om om te gaan met pijn en moeilijke gebeurtenissen.

Een prachtig gedicht hierbij is die van Franciscus van Assisi:
Geef me de sereniteit om te aanvaarden wat ik niet kan veranderen,
Geef me de moed de dingen te veranderen die ik kan veranderen,
Geef me de wijsheid het onderscheid tussen beide te maken

In dit centrum wordt in de hersenen ook endorfine aangemaakt zodat lichamelijke en emotionele pijn wordt verzacht en we meer gelukzalige, vredige momenten kunnen beleven. Wanneer er teveel of te weinig energie in dit chakra aanwezig is, kunnen we ons vervreemd voelen, afgescheiden, besluiteloos zijn en/of ontkennen dat er een spirituele verbinding bestaat. Bepaalde hersenziekten, migraine of fysieke klachten zonder eenduidige oorzaak kunnen duiden op een te veel of te weinig energie in dit chakra.

Naar binnen keren, stil worden is de essentie om in het kruinchakra te kunnen zijn. De yogaoefeningen zijn dan ook bedoeld om de energie in het totale lichaam in balans te laten zijn en dienen als voorbereiding op meditatie en reflectie.

mohAardende oefeningen zijn hierbij belangrijk, denk aan de mohemedaanse gebedshouding en de halve kameel:
Vanuit de eerste houding kom je rechtop zitten met de handen voor de borst. Op de inademing kom je op de knieën en breng je de armen langs je oren omhoog, op de uitademing kom je met je billen weer op de voeten zitten. Herhaal dit een aantal keren en adem dan ook eens door terwijl je het lichaam geopend laat zijn. Richt daarna in de kindhouding de aandacht naar binnen en voel het contact van je lichaam op de aarde.
hurkDe hurkhouding tegen de muur geeft een aangename strekking aan de rug en maakt dat je gemakkelijk in je buik kunt ademen. Je voelt in deze houding ook duidelijk het contact met de onderste chakra’s in je lichaam. Van hieruit kun je wat losmakende bewegingen voor je armen, polsen en schouders maken, ter voorbereiding van de kraanvogel of kiphouding.

Deze zittende balanshouding strekt de armen en rug en laat meer bloed naar het gezicht, nek en hoofd gaan. Hierdoor kan de energie meer in en door het kruinchakra heen stromen. Bouw de oefening rustig op, neem je tijd. Steun eventueel je hoofd op een meditatiekussen en zet je handen stevig op de grond. Adem een aantal keren door terwijl je zo steunt, zorg dat je nek recht blijft en kijk dan of je een voor een je knieën op de bovenkant van je armen kunt steunen. Voel je vrij om deze laatste stap pas te doen als je je veilig en gesteund voelt. Kom je hierna in de kindhouding en voel na.

kindhouding

Om in diepe meditatie en in verbinding te kunnen zijn is het nodig om volledig ontspannen te zijn. Het kan daarom aan te raden zijn om eerst te ontspannen op je rug en hierbij een kussen onder je knieën te leggen. Kijk of je het prettig vind om tijdens de ontspanning naar zachte, indiase muziek op de achtergrond te luisteren. Adem rustig en gelijkmatig in en uit en laat jezelf heerlijk rusten.
Neem de volgende gedachte mee:
“Ik adem schoonheid, licht en liefde in, ik adem iedere vorm van negativiteit uit”.

Na deze ontspanning kun je voor meer helderheid en ervaring van stilte voor de meditatie de kaarshouding beoefenen. Indien nodig kies je hierbij voor je benen voor steun tegen de muur.
Maak nog een aantal losmakende bewegingen voor je rug en kom dan eerst in de halve kaars:
Je rug is nog niet recht, je handen ondersteunen het bekken en je benen zijn schuin over je bovenlichaam gestrekt. Zorg dat je het kinslot maakt, waarbij je kin op de borst is. Laat de aandacht naar binnen gaan en adem rustig van je stuit naar je kruin en weer terug. Na een aantal ademhalingen strek je langzaam de rug verder omhoog vanuit de bal van je voet. Zet de handen hoger in de rug neer en voel dat je vooral steunt op je armen en schouders, niet op je nek. Adem nog steeds in verbinding van stuit tot kruin in en uit. Kom rustig uit de houding en voel na.

Afsluitend kom je dan in een voor jou prettige meditatiehouding zitten. Maak het comfortabel voor jezelf, zodat je lichaam je niet meer hoeft af te leiden. Adem in een volledige ademhaling in en uit, waarbij je de zeven chakra’s met elkaar verbindt. Stel je dan voor dat van bovenuit helder, stralend wit licht je kruin binnenstroomt en dit witte licht in en door jou heen stroomt, via je hart weer naar buiten. Je ademt schoonheid, licht en liefde in en door je heen..ervaar de stilte en laat de stilte zich steeds verder uitbreiden…

Volgende week sluiten we deze chakrareeks af met een mooie les waarin we aandacht geven aan de oefeningen die in de afgelopen zeven weken centraal hebben gestaan. Op deze manier kun je nog een keer bewust aandacht geven aan alle afzonderlijke chakra’s en de verbinding hiertussen. Veel plezier en licht gewenst in het oefenen..

In januari starten we dan graag weer met een nieuwe reeks chakra lessen. Ik hoop van harte dat de lessen en deze nieuwsbrieven je hebben mogen inspireren om met meer bewustzijn, vreugde en liefde voor jezelf te mogen zijn!

Namaste (wat betekent ik groet het licht in jou)
Fleur

In deze serie:
Wat zijn chakra’s?
Wortelchakra
Heiligbeenchakra
Zonnevlechtchakra
Hartchakra
Keelchakra
Voorhoofdchakra
Kruinchakra

Share This