WebVoorhoofdchakra

Voorhoofdchakra, ook derde oog of wenkbrauw chakra genoemd
Sanskrietnaam Ajna, wat stuurwiel, commandocentrum of leiding betekent
Element: universum
Kleur: indigo, wit of paars
Fysieke lichaam: hersenen, zenuwstelsel, pijnappelklier en hypofyse, ogen, oren en neus
Zintuig: waarnemen, intuïtie
Kwaliteiten van het voorhoofdchakra: wijsheid, inzicht, verbeelding, intuïtie en kennis

Het 6de chakra maakt dat wij duidelijke en bondige gedachten kunnen hebben, stelt ons in staat om over onszelf en het leven te reflecteren en is het centrum vanwaar uit we kunnen helder kunnen waarnemen.
Als dit chakra geactiveerd is, stimuleert het de optimale samenwerking van onze beide hersenhelften. Als deze twee goed samenwerken hebben we een gebalanceerde visie op de realiteit en kunnen we ons logisch denken verenigen met onze intuïtieve ervaringen en gevoelens.
Belangrijk voor dit chakra is het oefenen van onderscheidingsvermogen, met een open geest oordeelsvrij naar onszelf en onze kwaliteiten te kijken. Een krachtige en flexibele geest helpt ons om vanuit dit waarnemen, de voor ons juiste keuzes te maken, die ons gezond en heel doen voelen. Negatieve overtuigingen en destructieve gedragspatronen los te kunnen laten, omdat we diep van binnen al lang weten dat we het waard zijn om van te houden, onszelf het allerbeste te gunnen. Dit chakra verbind ons ook met de universele, natuurlijke of goddelijke lichtbron om ons heen en helpt ons om steeds opnieuw weer de verbinding hiermee aan te gaan.

Disbalans in dit energiegebied kunnen we opmerken als we moeite hebben ons te concentreren en/of moeilijk kunnen onderscheiden wat waar of niet waar is, van onszelf of van een ander. Wanneer we onszelf steeds vergelijken met anderen, of op een negatieve manier naar onszelf kijken, kan het ook ondersteunend zijn om aandacht te geven aan het voorhoofdchakra.
Op fysiek vlak kunnen de volgende klachten duiden op een geblokkeerd voorhoofdschakra: hoofdpijn, migraine, aandoeningen aan de ogen en schildklier, slapeloosheid, verstoringen in de hormoonhuishouding en allergieën.

fotolia_79939305_subscription_monthly_xxl-728x1092

Bron: Yoga-Oefeningen.nl

Evenwichtsoefeningen helpen om het voorhoofdchakra in balans te brengen, beide hersenhelften weer actief met elkaar te laten verbinden. De adelaar is een mooie balanshouding die door een tegengestelde beweging in benen en armen voor veel focus en concentratie kan zorgen en bovendien een stabiliserend en aardend effect heeft.

Bouw de oefening rustig op, begin eerst met het evenwicht afwisselend op beide benen te brengen. Je hoeft niet perse de voet en het been helemaal om het andere been heen te brengen, je kunt er ook voor kiezen om alleen de voet aan de buitenkant van het standbeen te laten zijn. Zorg ervoor dat in elke variant de heupen recht naar voren wijzen.
Voeg dan de armbeweging toe: strek je armen voor je uit, leg de ene elleboog op de andere en buig beide armen. Draai de handen als spiegeltje naar je toe en verbind beide handen met elkaar. Ontspan je schouders. Wissel van been en armen en voel nadat je beide kanten hebt gedaan na. Merk op hoe je je concentratievermogen ervaart: kunnen gemakkelijker je aandacht richten, focussen? Zijn er veel of juist weinig gedachten?

Een ander manier om je geest tot rust te brengen is de volgende concentratie-oefening:
Zit in een gemakkelijke houding en zet dan een brandende kaars voor je. Adem een aantal keren rustig in en uit en richt je blik op het kaarsvlammetje.  Blijf naar het lichtje kijken en probeer het kaarsvlammetje voor te stellen iets voor het punt tussen je wenkbrauwen. Zodra het innerlijke lichtje verdwijnt open je weer opnieuw je ogen en richt je je blik op het kaarsvlammetje. Kijk na een tijdje opnieuw of je het kaarslichtje voor kunt stellen op de plek tussen je wenkbrauwen. Op deze manier oefen je eenpuntige concentratie, waardoor je in een meditatie helder kunt observeren, schouwen, stil kunt staan bij je eigen waarheid, je diepste, innerlijke wijsheid.

OSMOSE FIORE FLEUR

De neerwaartse hond activeert het voorhoofdschakra, geeft een aangename strekking aan de achterkant van het lichaam en kalmeert de geest, doordat het hoofd lager is dan het hart. Kom via de hand knie houding in en uit de houding en neem de tijd voordat je de oefening een aantal ademhalingen aanhoudt. Concentreer je op het voorhoofdchakra, terwijl je rustig en diep vanuit je bekken in en uit ademt.

Bron: vrouwen.nl

Bron: vrouwen.nl

De ploeghouding is ook een omgekeerde houding, waarbij de versterkte bloedstroom naar de hals de hormoonproductie van de schildklier schijnt te verbeteren. Deze yogahouding brengt alle chakra’s in balans en heeft een rustgevende werking. Doe deze houding aan het einde van een serie bewegingen, zorg dat je lichaam warm is en neem de tijd om in en uit de houding te komen. Gebruik in het begin gerust een stoel of bank waar je je benen en/of voeten op kunt laten rusten. Zorg dat er niet teveel druk op je nek en hoofd rust, blijf goed op je schouders steunen.

Ondersteunende affirmaties die bij het voorhoofdchakra horen zijn:
“Ik denk het beste over mezelf, altijd, in elke situatie”
“Ik leef in het licht van mijn waarheid en accepteer wat ik weet”

Sta de komende week eens stil bij je neiging jezelf met anderen te vergelijken en kijk of je dat los kunt laten. Kies er bewust voor jezelf met positieve dingen en gebeurtenissen te voeden: lees bijv. een mooi, inspirerend boek in plaats van de zoveelste misdaadserie te kijken, bekijk jezelf in de spiegel en noem iets op van jezelf wat je mooi vindt en/of deel je ervaringen met gelijkgestemden.

Durf jouw waarheid te zien en vanuit die wijsheid te leven!

In deze serie:
Wat zijn chakra’s?
Wortelchakra
Heiligbeenchakra
Zonnevlechtchakra
Hartchakra
Keelchakra
Voorhoofdchakra
Kruinchakra

Share This