muladharaWortelchakra

Wortelchakra, ook stuit of aardechakra genoemd
Sanskrietnaam: Muladhara mula= wortel dhara= steun
Element: aarde
Kleur: rood
Fysieke lichaam: botten, voeten, benen, stuit, genitaliën, onderrug
Zintuig: reuk
Kwaliteiten van het wortelchakra: stabiliteit, structuur, veiligheid, geduld en vertrouwen

Dit eerste chakra houdt zich bezig met het levendig houden en bestendigen van het leven. Een van de functies van het wortelchakra is het bieden van structuur, stevigheid. Als we ons stabiel en stevig voelen, hebben we het idee en ook gevoel dat we veranderingen in het leven aan kunnen. Als we ons echter onveilig voelen en niet stevig verankerd in onszelf, kunnen we energie verliezen en gaan twijfelen aan onszelf en de manier waarop we met de dingen in ons leven omgaan.

Interessant om te weten is dat het wortelchakra de vlucht-of vechtreactie van de bijnierschors beheerst. Deze functie stimuleert de adrenalinestroom in het bloed en zet ons op ‘overleven’. Overmatige spanning en ingrijpende gebeurtenissen zullen vaak in dit gebied voelbaar zijn, en vaak kan dan de energie daar geblokkeerd voelen. Of we hebben op zulke momenten juist geen contact meer met ons (onder)lichaam, en gaan vooral met ons hoofd oplossingen willen bedenken voor de twijfels en zorgen die we hebben.

Pijn in de onderrug, koude voeten, spanning in het heupgebied en/of bovenbenen zijn tekenen dat het wortelchakra uit balans is. Dat geldt ook als je merkt dat je extreem piekert en je je voortdurend negatief of angstig voelt. Merk gedachten op als ‘niemand is te vertrouwen’, je een neiging ontdekt om van elke mug een olifant maken en/of je terug trekt, alleen wilt zijn terwijl je voelt dat het je geen goed doet.

Yoga voor balans in het wortelchakra:
Om weer terug te keren in ons lichaam en contact te maken met het wortelchakra kan het fijn zijn te bewegen. Bepaalde, simpele yogahoudingen stimuleren het contact met je lichaam en zorgen ervoor dat je weer ‘uit je hoofd en in je lichaam kunt landen’.
Begin met het vegen van de voeten, of het stampen van je voeten. Voel hierbij het contact van je voeten op de ondergrond.
De veger is een prettige oefening om opgebouwde spanning in het lichaam los te laten. Zet je voeten iets breder dan heupbreedte, breng op een inademing je armen langs je oren omhoog en op een uitademing laat je het bovenlichaam naar beneden zwaaien. Adem hierbij met een tsjoe-klank door je mond uit en herhaal deze beweging een aantal keer.

osmose-fiore-color-007

Zoek dan een muur op en schuif met je rug rustig aan naar beneden. Zet je voeten iets uit elkaar, zodat je nu op platte voeten en met steun van de muur in de hurkzit houding kunt zitten. Deze houding geeft een aangename strekking en steun voor je rug en zorgt ervoor dat je meer met je aandacht bij je voeten, benen en heupgebied kunt zijn. Je zult merken dat je ademhaling vanzelf meer voelbaar gaat worden in het buikgebied, naar mate je langer in de houding verblijft. Hoe meer je rustig ademt in het buikgebied, hoe meer ontspanning in je gehele lichaam aanwezig is. je bent niet meer in de vlucht- of vecht modus, maar alles in jou kan nu meer ontspannen.

osmose-fiore-color-009Eindig deze kleine serie door in de kindhouding te komen liggen. Deze aangename vooroverbuiging heeft een kalmerende uitwerking, geeft ons een gevoel van geborgenheid en rust. Het archetype dat hoort bij het wortelcharka is de Moeder (aarde). Zij voedt, verzorgt en voorziet liefdevol en onvoorwaardelijk in onze behoeften. Als we haar eren in deze houding, eren we daarmee ook onszelf. We worden ons eigen moeder als we onszelf liefhebben en verzorgen. We blijven gegrond en stevig verankerd in onszelf als we leren luisteren en onze behoeften vertrouwen. Vanuit dit vertrouwen kunnen we omgaan met veranderingen in ons leven, zonder dat we aan onszelf gaan twijfelen.
Voel in deze kindhouding hoe geborgen, en veilig je bent. Dicht bij jezelf, in contact met je eigen lichaam. Durf te vertrouwen dat je van binnenuit weet wat nodig is te doen, of juist te laten en zult merken dat dit wortelchakra weer meer in balans voelt.

Naast yogahoudingen kunnen ook andere aardende activiteiten helpen zoals wandelen in de natuur, dansen op je favoriete muziek, of met je handen wroeten in de tuin, maar ook creatieve activiteiten zoals schilderen of kleien.

Ook affirmaties kunnen het wortelchakra positief bekrachtigen en het contact ermee versterken:
“Ik weet dat ik werkelijk goed ben”
“Ik ben dankbaar voor alle mogelijkheden voor groei die zich voordoen in mijn leven”

In deze serie:
Wat zijn chakra’s?
Wortelchakra
Heiligbeenchakra
Zonnevlechtchakra
Hartchakra
Keelchakra
Voorhoofdchakra
Kruinchakra

Share This