Hatha yoga

Hatha-yoga is de yogavorm die in het westen de meeste bekendheid heeft gekregen. De term hatha bestaat in het Sanskriet uit ha (zon) en tha (maan), wat verwijst naar het evenwicht tussen tegengestelden. Het is een praktische en fysieke vorm van yoga waarin beheersing van het lichaam en de ademhaling centraal staan. De lichaamsoefeningen (asana’s), ademhalings-, concentratie-, meditatie- en ontspanningstechnieken zijn voor iedereen te doen en hebben als doel het algemene welzijn en de gezondheid te bevorderen.

Wat is hatha yoga niet?

Het gaat in de yoga niet om de prestatie. Je hoeft niet op je hoofd te kunnen staan. Het is belangrijker te leren bewegen binnen je eigen grenzen, je geestelijk en lichamelijk fit te voelen en plezier te beleven aan het beoefenen van yoga.

Voor wie is hatha yoga geschikt?

Voor iedereen: jong of oud, dik of dun, man of vrouw, het maakt niet uit. Je hoeft er niet lenig voor te zijn (je wordt er uiteindelijk wel leniger van) en ook als je bijvoorbeeld last hebt van je rug, knieën of hart kun je meedoen, als wij daar maar van op de hoogte zijn. Als dat nodig is, geven we je aangepaste oefeningen of extra begeleiding. Juist mensen met ademhalings-, rug-, en stressgerelateerde klachten hebben vaak baat bij het beoefenen van yoga. De oefeningen die aan bod komen, kunnen de klachten vaak verminderen en/of corrigeren.

De effecten van yoga

De effecten van yoga zijn op verschillende manieren merkbaar. De lichaamsoefeningen zorgen ervoor dat de spieren en gewrichten soepeler en krachtiger worden. De ademhalings-, meditatie- en ontspanningstechnieken leren je de kunst van het ontspannen door de vele gedachtestromen los te laten. Door de oefeningen leer je je lichaam beter kennen, zodat je spanningen en overbelasting eerder kunt herkennen. Daarnaast hebben de oefeningen een gunstig effect op het zenuwstelsel, de bloedsomloop, de hormoonhuishouding, de klieren en andere belangrijke organen. Kort gezegd: yoga brengt meer evenwicht tussen lichaam en geest.

Lesduur en groepen

De lessen duren een uur of anderhalf uur. Wij geven het hele jaar lessen die plaatsvinden op doordeweekse avonden. Een aantal lessen is ook overdag te volgen. Omdat we graag voldoende aandacht willen hebben voor iedereen zitten in de groepen maximaal dertien leerlingen. Om mee te doen heb je gemakkelijk zittende kleding en sokken nodig. Uiteraard kunnen zowel beginners als gevorderden bij Fiore Osmose Yoga terecht.

Yoga bij Fiore Osmose Yoga

Yoga brengt je tot jezelf. Hoe jij de yoga ervaart en wat voor jou waardevol is in de yoga is belangrijk. Dat is de essentie van hatha-yoga bij Fiore Osmose Yoga. Je leert je lichaam kennen, je leert wat het wel kan en wat niet, je leert je bewust te ontspannen. Onze lessen zijn erop gericht dat iedereen dit kan ontdekken en tegelijkertijd het lichaam traint. Elke les komen verschillende yogahoudingen, ademhalingstechnieken, meditatie-, en ontspanningsoefeningen aan bod met als doel deze oefeningen op je eigen manier in het dagelijkse leven te kunnen integreren.

Share This