Mindful Hatha Yoga lessen

In deze mindful hatha yogalessen staan bewust bewegen en ontspannen centraal. In elke houding, oefening en beweging observeer je jezelf aandachtig, vanuit vriendelijkheid en zonder oordeel. Door te focussen op de signalen die je lichaam je geeft word je je bewust van wat je op dat moment nodig hebt.

Hatha-yoga gaat over het reguleren van je eigen energie. Als je afstemt op de behoeftes van je lichaam en geest voel je wat jij nu nodig hebt: een vloeiende beweging, bewuste ademhaling of verblijven in een lichaamshouding. Zodat je meer energie krijgt of beter kunt ontspannen.

Ik inspireer je door elke week met een thema te werken, door op muziek of juist in stilte te bewegen. Je maakt kennis met inzicht-, stilte- en visualisatiemeditaties en verschillende ontspanningsoefeningen.
Op die manier kan yoga  bijdragen aan leven vanuit meer liefde, vreugde en ontspanning.

In elke les komen verschillende lichaamshoudingen, ademhalings-, meditatie- en ontspanningsoefeningen aan bod. Op die manier ontdek je wat yoga en meditatie voor jou kunnen betekenen in je dagelijkse leven.
En dat er niet één manier van yoga beoefenen is.

Voor wie is mindful hatha-yoga geschikt?
Voor iedereen: jong of oud, dik of dun, man of vrouw, het maakt niet uit. Je hoeft er niet lenig voor te zijn (je wordt er uiteindelijk wel leniger van) en ook als je bepaalde beperkingen of kwalen hebt, ben je welkom in alle lessen. Als ik weet ervan op de hoogte ben, geef ik je tijdens de les graag aangepaste houdingen of extra begeleiding. Zodat je kunt ervaren dat yoga en meditatie voor iedereen is.
Mensen met ademhalings-, rug-, en stressgerelateerde klachten hebben vaak baat bij het beoefenen van yoga. De oefeningen die aan bod komen, kunnen de klachten vaak verminderen en/of corrigeren.
Ook kun je yoga beoefenen omdat je graag bewuster wilt leven en bewegen.  Kortom, iedereen is van harte welkom!

De effecten van yoga
De effecten van yoga zijn op verschillende manieren merkbaar. De lichaamsoefeningen zorgen ervoor dat de spieren en gewrichten soepeler en krachtiger worden. De ademhalings-, meditatie- en ontspanningstechnieken leren je de kunst van het ontspannen door de vele gedachtestromen los te laten. Door de oefeningen leer je je lichaam beter kennen, zodat je spanningen en overbelasting eerder kunt herkennen. Daarnaast hebben de oefeningen een gunstig effect op het zenuwstelsel, de bloedsomloop, de hormoonhuishouding, de klieren en andere belangrijke organen.
Het met bewuste aandacht bewegen maakt dat je jezelf oefent in het focussen en concentreren op het hier en nu. Hierdoor merk je dat je geest kan verstillen en je tegelijkertijd meer aandacht kunt geven aan wat belangrijk voor je is. Yoga en meditatie beoefenen zorgt ervoor dat je ook buiten de mat meer ontspannen en vreugdevol kunt leven. Dat je op jouw manier leert om in-en ontspanning in je leven evenwichtig kunt afwisselen. En zo draagt yoga bij aan meer evenwicht tussen lichaam, geest en ziel.

Lesduur en groepen
De lessen duren anderhalf uur. Op deze manier is er tijd voor beweging, verstilling en ontspanning en is er ruimte voor steeds een verschillende concentratie- en of meditatieoefening in de les. Doordat je een reis van 1,5 uur maakt kun je ervaren dat je heel anders weg gaat dan je binnen kwam. Ik geef het hele jaar les op doordeweekse avonden en twee ochtenden. Omdat ik graag voldoende aandacht wil hebben voor iedereen zitten in de groepen maximaal dertien leerlingen. Om mee te doen heb je gemakkelijk zittende kleding en sokken nodig. Je kunt zowel als beginner en als ervaren leerling bij Fiore Osmose Yoga terecht.

Yoga bij Fiore Osmose Yoga
Yoga brengt je tot jezelf. Hoe jij de yoga ervaart en wat voor jou waardevol is in de yoga is belangrijk. Dat is de essentie van mindful hatha-yoga bij Fiore Osmose Yoga. Je leert je lichaam kennen, je leert wat het wel kan en wat niet, je leert je bewust te ontspannen. Je word je bewust van je eigen behoeften en oefent in de les om je aandacht in het hier en nu te laten zijn. De lessen zijn erop gericht dat je juist ook in het dagelijkse leven meer kunt genieten en ontspannen kunt omgaan met wat is.

Overige Activiteiten

Share This